Set Kesihatan Optimum Shaklee

Set Kesihatan Optimum Shaklee membantu anda untuk menjalankan tugas harian dengan lebih aktif dan berkualiti. Jagalah kesihatan anda hari ini untuk menjamin masa depan yang bahagia.

Set Menyusu Shaklee

Menyusukan bayi memang saat yang indah. Tanda kasih sayang ibu dan anak. Hinggakan Allah s.w.t ada menyebut tentang penyusuan badan di dalam al quran. Dapatkan set penyusuan lengkap Shaklee.

Set Kurus Shaklee

Set Slim Shaklee ini dihasilkan daripada vitamin semulajadi. Ibu-ibu menyusu juga boleh mengambil set kurus Shaklee ini. Produk Shaklee tidak memberi kesan buruk kepada bayi. Set kurus Shaklee bukan saja menolong menurunkan berat badan malah menambahkan susu badan.

Set Kesihatan Kanak - Kanak

Set kesihatan kanak-kanak membantu mendapatkan secukupnya khasiat vitamin dan mineral untuk kesihatan anak-anak, kita boleh memberikan supplement shaklee yang selamat kepada mereka.

Set Kecantikan & Rawatan Kulit

Set kecantikan kulit wajah yang berasaskan konsep kecantikan sempurna gabungan alam semulajadi dan sains. Set ini khas untuk menyelesaikan masalah pada wajah samada kulit normal atau bermasalah. Terbahagi kepada dua iaitu NutriWhite & Enfuselle.

Thursday 2 April 2015

TIPS MENCATAT ILMU DAN HIKMAH

Salam sejahtera semua. Jadilah orang yang sentiasa menambah ilmu setiap masa. Peliharalah ilmu dengan di mana-mana dan pada bila-bila masa sahaja. Ilmu bukan hanya di bilik darjah dan di sekolah. Ilmu berada di mana-mana dan pada masa yang tidak disangka-sangka.

Sebagai orang Islam, kita seharusnya menjadi pencinta ilmu dan bersiap sedia untuk mencatat dan menulis ilmu di mana-mana dan pada bila-bila masa sahaja ia berada.



Berkata Imam asy-Sya'bi, "Jangan sekali-kali kamu mendengar sebuah ilmu melainkan engkau mencatatnya. Sebab suatu hari nanti pasti engkau memerlukannya."

Walau siapa pun yang menyampaikan ilmu itu, catatlah ia kerana kita bukan diajar untuk taasub kepada guru tertentu sahaja dan ini sudah tentu akan merugikan diri sendiri. Jika menjadi pemimpin suatu hari nanti, orang seperti ini akan menjadi pemimpin yang berfikiran sempit. Dia cenderung menjadi diktator dan tidak memiliki kemampuan bekerjasama dengan orang lain.

Anda pernah alami lintasan fikiran? Seronoknya apabila ilham atau idea datang secara tiba-tiba tanpa disangka-sangka. Yakinlah bahawa semua itu adalah anugerah yang tidak terhingga daripada Pencipta kita iaitu Allah S.W.T.

Adakalanya ilmu juga datang ketika sedang bersendirian. Ilmu seperti ini berbentuk ilham, idea dan lintasan pemikiran yang Allah campakkan ke dalam hati yang selalu bertafakur dan muhasabah diri. Oleh itu, bersegeralah mencatat idea-idea ini. Seringkali, lintasan pemikiran dan idea ini membawa perubahan besar bagi kita dan masyarakat di sekitar kita.

MULAKAN MENCATAT SEKARANG!

Oleh kerana ilmu selalu datang tanpa mengenal masa dan tempat, seorang pelajar mesti selalu siap sedia mencatat ilmu-ilmu tersebut. Berikut ialah beberapa tip yang boleh dilakukan untuk memudahkan catatan dilakukan:


  • Bawa selalu pen dan buku kecil di saku atau beg tangan. Ini adalah kebiasaan para ulama dan tokoh cerdik pandai sejak dahulu lagi. Tujuannya agar mudah menulis ilmu atau idea yang datang secara tiba-tiba.

  • Tulis setiap idea yang terlintas di minda tanpa menunda. Ini kerana idea yang baik kadang kala hanya datang sekali sahaja. Jika tidak ditulis segera, idea tersebut akan pergi dan tidak akan datang kembali.

  • Usahakan agar tulisan dalam buku catatan jelas dan mudah dibaca. Jangan terlalu kecil atau terlalu rapat sehingga sulit untuk dibaca semula nanti. Tulislah menggunakan pen kerana jika menggunakan pensel, tulisan itu akan mudah pudar dan hilang.

  • Biasakan untuk menulis diari kegiatan sehari-hari. Tuliskan cita-cita dan target yang hendak anda raih sepanjang hidup sekaligus pelan aksi yang anda rancang untuk meraih cita-cita tersebut. Kebiasaan ini akan mengasah kemampuan anda untuk menterjemahkan idea menerusi tulisan yang sangat berguna dalam pelajaran anda nanti.

Sekian pesanan untuk anda anak-anak muda yang menjadi tonggak kekuatan sesebuah negara. Hargailah masa muda anda dengan memainkan peranan sebagai khalifah Allah di muka bumi ini dengan kegiatan yang bermanfaat.

"Tidaklah Allah memberikan ilmu melainkan pada masa muda. Seluruh kebaikan dimiliki oleh pemuda."
(Abdullah bin Abbas)

Salam ukhwah,
Azu Naurah
012 6705753
azunaurah@gmail.com
"Badan Sihat Hidup Ceria, Amanah Allah Kita Pelihara"






No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Business Related about Shaklee

Oprah Dedicates Her To Shaklee

Shaklee US Tidak Sumbang Israel