Set Kesihatan Optimum Shaklee

Set Kesihatan Optimum Shaklee membantu anda untuk menjalankan tugas harian dengan lebih aktif dan berkualiti. Jagalah kesihatan anda hari ini untuk menjamin masa depan yang bahagia.

Set Menyusu Shaklee

Menyusukan bayi memang saat yang indah. Tanda kasih sayang ibu dan anak. Hinggakan Allah s.w.t ada menyebut tentang penyusuan badan di dalam al quran. Dapatkan set penyusuan lengkap Shaklee.

Set Kurus Shaklee

Set Slim Shaklee ini dihasilkan daripada vitamin semulajadi. Ibu-ibu menyusu juga boleh mengambil set kurus Shaklee ini. Produk Shaklee tidak memberi kesan buruk kepada bayi. Set kurus Shaklee bukan saja menolong menurunkan berat badan malah menambahkan susu badan.

Set Kesihatan Kanak - Kanak

Set kesihatan kanak-kanak membantu mendapatkan secukupnya khasiat vitamin dan mineral untuk kesihatan anak-anak, kita boleh memberikan supplement shaklee yang selamat kepada mereka.

Set Kecantikan & Rawatan Kulit

Set kecantikan kulit wajah yang berasaskan konsep kecantikan sempurna gabungan alam semulajadi dan sains. Set ini khas untuk menyelesaikan masalah pada wajah samada kulit normal atau bermasalah. Terbahagi kepada dua iaitu NutriWhite & Enfuselle.

Sunday 16 November 2014

Pendaftaran Murid Tahun Satu 2015

Salam sejahtera semua. Hari ini saya sangat berminat dan ingin bercerita tentang pendaftaran murid tahun 1. Bagi anda yang mempunyai anak sulung yang lahir pada tahun 2008 tentunya anda sangat teruja dan rasa 'nervous' kerana anak anda sudah besar dan mesti pandai berdikari.

Apa yang saya lalui hari ini adalah satu perkara baru dalam hidup saya. Ini kerana pendaftaran anak semasa tadika tidak sama debarannya dengan pendaftaran untuk masuk ke tahun 1 di mana suasana dan rutin hariannya  yang berbeza. Guru-guru dan kawan-kawan yang tidak pernah dikenali sebelum ini menjadi orang yang penting dalam hidup murid-murid tahun 1.

Walaubagaimanapun sebagai persediaan untuk anda lalui pada masa akan datang, saya kongsikan serba sedikit tips atau cara untuk mendaftar anak di sekolah pilihan hati anda.


  • Ibu bapa perlu mengenalpasti sekolah mana yang menjadi pilihan hati untuk mendaftarkan anak-anak mereka.
  • Dapatkan maklumat Pendaftaran Murid Tahun 1 daripada laman sesawang Kementerian Pendidikan Malaysia, Jabatan Pendidikan Negeri, Pejabat Pendidikan Daerah atau pejabat sekolah pilihan anda sendiri.
  • Pastikan sekolah pilihan anda itu menghantar surat untuk sesi pendaftaran murid tahun 1 serta ujian penentuan kelas LINUS.
  • Selain itu pastikan juga tarikh pembelian buku tulis dan senarai keperluan yang disyorkan oleh pihak sekolah untuk murid tahun 1 seperti lencana sekolah, baju sukan dan lain-lain lagi.
  • Sediakan beberapa keping gambar anak anda berukuran pasport. Ini kerana untuk permulaan tahun satu, gambar-gambar untuk perekodan adalah sangat-sangat diperlukan.
  • Beri anak anda seberapa banyak latihan sama ada dalam subjek Bahasa Malaysia, Bahasa Inggeris dan Matematik sebagai persediaan untuk menghadapi ujian penentuan kelas apabila tibanya hari persekolahan sebenar nanti.
  • Segala keperluan pakaian dan kelengkapan alatulis juga perlu disegerakan bagi memudahkan urusan. Ini kerana jika kita membuat persediaan di saat-saat akhir kebiasaannya banyak barang keperluan yang akan tercicir dari senarai asal, kemungkinan barang sudah banyak yang habis stok atau tiada saiz dan bermacam-macam lagi kemungkinan yang akan mengganggu kelancaran pengurusan anak anda ke tahun 1.
  • Pastikan juga segala keperluan mereka dibeli mengikut peraturan yang telah ditetapkan oleh pihak sekolah. Sebagai contoh jenis tudung, baju, stokin, kain, seluar, kasut dan sebagainya.
  • Pastikan anak-anak kita dapat berinteraksi dengan rakan dan berkongsi dengan rakan menggunakan sesuatu barangan. Kebiasannya anak-anak telah didedahkan untuk bergaul semenjak di pra atau tadika lagi. Kita boleh melihat pergaulan anak-anak kita semasa di taman. Kita juga perlu menegur anak-anak kita jika dirasakan perlu. Jika ada kesilapan mereka janganlah dimarahi tetapi tegurlah dengan lemah lembut. Paling penting nyatakan sebab dan akibatnya. Contohnya "guna barang keperluan sendiri, tak perlu ambil barang kawan. Kalau kita ambil barang orang apa akan jadi?"...ikutlah teknik masing-masing yang penting mereka faham maksudnya.
  • Bagi aspek pembelajaran yang asas sebagai ibubapa pastikan anak kita dapat menulis huruf besar dan kecil dengan baik. Pastikan anak kita dapat memegang pensel dengan betul. Gunakan buku garis tiga. Kita juga perlu memastikan murid dapat menguasai huruf vokal dan dapat membaca sekurang-kurangnya dua suku kata kerana itu adalah perkara asas untuk tahu membaca. Jika anak-anak kita sekadar menguasai dua suku kata dia pasti akan ketinggalan berbanding rakan lain. Oleh itu jika kita inginkan anak-anak dapat menguasainya dengan pantas, sebagai ibubapa bimbinglah mereka sepanjang cuti ini. Belilah buku persiapan ke tahun 1 atau buku aktiviti tahun 1 untuk kita membimbing mereka.
  • Hantarlah mereka mengaji al-quran di kampung atau di taman kita. Umur 4 atau 5 tahun adalah masa terbaik kita menghantar mereka mengaji. Jika umur telah menjangkau 6 tahun masih belum menghantar mereka mengaji. Cari-carilah guru mengaji sekarang. Adalah lebih baik lagi jika kita sendiri yang mengajarnya.
  • Hantarlah anak ke sekolah agama. Ada seorang bapa menyatakan kepada saya. Pelajaran anaknya agak merosot kerana terlalu penat kerana perlu ke sekolah petang. Tahun berikutnya dia memberhentikan persekolahan agamanya. Kesudahannya pelajaran anaknya makin merosot. Jadi menghantar anak ke sekolah agama bukanlah alasan prestasi pembelajaran anak menurun.
  • Pastikan kenderaan untuk menghantar dan mengambil anak-anak kita. Jika memilih van di luar pastikan ia berlesen dan mengikut peraturan yang ditetapkan oleh KPM.

Terdapat pelbagai situasi dan ragam anak-anak di tahun 1 sekadar pengalaman saya.

1. Menangis di hari pertama persekolahan.
2. Tidak mengkut jadual waktu.
3. Mengoyakkan buku tulis.
4. Bergaduh dengan rakan.
5. Tidak berani menjawab soalan guru.
6. Kehilangan buku teks, buku tulis dan alatulis.
7. Kehilangan wang saku sekolah.
8. Memberikan barang sendiri kepada rakan.
9. Kerap mengasah pensel.
10.Kencing di dalam kelas.


Teringat zaman saya kanak-kanak sekolah rendah, emak saya selalu menyediakan keperluan makanan untuk meningkatkan IQ saya dan adik beradik saya yang lain tidak kiralah minum air yasin atau vitamin untuk kecerdasan minda. Haaa...nak tahu pil apa yang emak saya bagi pada saya? ermmm....masa tu glamour dengan E***O.

Saya masih ingat lagi, saya tak berapa suka rasanya tapi telan sajalah nanti mak marah...hehe. Kadang-kadang ada juga mak belikan minyak ikan S****t E******n. Saya tahu, harganya mahal. Walaupun tak mampu tapi mak usaha juga untuk beli dan makan vitamin tersebut selang seli mengikut hari.

Kini, saya juga meneruskan usaha untuk memberikan makanan minda yang terbaik untuk anak saya. Ada 3 makanan tambahan yang saya sediakan untuk anak-anak saya iaitu Meal Shake, Omega dan Chewable Vita C. Sebelum saya bawa Zulfa untuk mendaftar Tahun 1, saya bancuhkan Meal Shake bersama susu tepung kemudian saya berikannya Omega dan Chewable Vitamin C.

Harapan saya, semoga anak-anak saya membesar dengan sihat, bijak dan cemerlang untuk menjadi GENERASI TERBILANG pada masa hadapan....Aamiin...

Selamat menghantar anak di tahun 1 di sekolah nanti. Jika anak kita menangis kenanglah waktu kita seusia mereka....pasti anda tersenyum saat-saat manis itu...:)

Salam mesra,
Azu Naurah
012 6705753

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Business Related about Shaklee

Oprah Dedicates Her To Shaklee

Shaklee US Tidak Sumbang Israel