Set Kesihatan Optimum Shaklee

Set Kesihatan Optimum Shaklee membantu anda untuk menjalankan tugas harian dengan lebih aktif dan berkualiti. Jagalah kesihatan anda hari ini untuk menjamin masa depan yang bahagia.

Set Menyusu Shaklee

Menyusukan bayi memang saat yang indah. Tanda kasih sayang ibu dan anak. Hinggakan Allah s.w.t ada menyebut tentang penyusuan badan di dalam al quran. Dapatkan set penyusuan lengkap Shaklee.

Set Kurus Shaklee

Set Slim Shaklee ini dihasilkan daripada vitamin semulajadi. Ibu-ibu menyusu juga boleh mengambil set kurus Shaklee ini. Produk Shaklee tidak memberi kesan buruk kepada bayi. Set kurus Shaklee bukan saja menolong menurunkan berat badan malah menambahkan susu badan.

Set Kesihatan Kanak - Kanak

Set kesihatan kanak-kanak membantu mendapatkan secukupnya khasiat vitamin dan mineral untuk kesihatan anak-anak, kita boleh memberikan supplement shaklee yang selamat kepada mereka.

Set Kecantikan & Rawatan Kulit

Set kecantikan kulit wajah yang berasaskan konsep kecantikan sempurna gabungan alam semulajadi dan sains. Set ini khas untuk menyelesaikan masalah pada wajah samada kulit normal atau bermasalah. Terbahagi kepada dua iaitu NutriWhite & Enfuselle.

Friday 21 November 2014

Bijak Menguruskan Si Manja

Salam sejahtera semua. Best, best...ada topik best hari ni. Semalam kawan saya bertanya tentang bagaimana nak ajar anak minum susu guna cawan? Anaknya dah 5 tahun tapi sangat kuat minum susu botol. Ini botol yang panjang tau, bukan yang pendek tu. Malam-malam pula memang pakai lampin pakai buanglah jawabnya. Risau kawan saya ni. Kesian dia....huhuhu


Saya yakin bukan kawan-kawan saya sahaja yang mengalami masalah yang sama seperti ini. Ramai lagi ibu-ibu di luar sana yang keletihan menguruskan anak-anak seusia 3 hingga 6 tahun yang masih memerlukan perhatian khusus serta latihan supaya mereka dapat berdikari menguruskan diri.

Latih, latih, latih dan latih. Bagi saya yang mempunyai 3 orang anak yang berusia 6, 4 dan 2 tahun, fuhhh!!memang mencabar sungguh dan agak memenatkan. Walau apapun cabarannya, saya perlu hadapi dengan hati yang terbuka dan terima dengan sebaik-baiknya. Bagaimana untuk kita tangani situasi begini?




Ok, di sini saya kongsikan pengalaman yang saya lalui dan apa yang saya lakukan terhadap anak-anak saya. Sebelum tu saya cuma nak bagitahu yang ini adalah contoh, jika anda rasakan ia tidak sesuai untuk anda ikuti, tidak mengapa. Sila abaikan sahaja...:)

1. Pertama sekali, saya kurangkan susu anak saya hanya 2 scoop sahaja setiap kali saya buatkan susu untuk mereka. Sedap atau tidak mereka tak pernah pula complain..hehe. Cuma, saya tak ingat berapa kali saya bagi anak-anak minum susu. Ini berdasarkan permintaan mereka.


2. Botol yang saya gunakan hanya botol yang pendek dan saya sekali-kali tidak akan isi air sepenuh-penuhnya. Cukup sekadar separuh botol sahaja. Kadang-kadang tak habis pun, membazir. Jadi, buatkan separuh untuk elak pembaziran.

3. Patuhi arahan dan beritahu akibat. Biasanya saya akan arahkan mereka menghantar botol susu di sink sekiranya sudah selesai minum susu. Jika gagal, mereka dikehendaki mengambil dan mencari sendiri botol susu tersebut kalau nak susu lagi.

Seandainya botol susu itu HILANG....jeng-jeng....Haaaa inilah caranya, saya beritahu inilah akibatnya minum susu guna botol. Maka terpaksalah mereka akur yang mereka terpaksa minum susu guna cawan.

Alhamdulillah cara ini memang berkesan kepada anak saya yang berumur 4 tahun. Disebabkan dia telah menghilangkan botol susunya, maka dia terima akibat tersebut dengan rela hati...hahaha..

4. Minum susu guna botol sangat memalukan. Saya hanya beritahu perkara ini berulang kali kepada mereka sehingga mereka benar-benar faham. Al-maklumlah anak-anak saya di hantar ke tadika seawal usia 4 tahun. Jadi saya terpaksa mengingatkan perkara ini supaya mereka ada kesedaran diri dan merasakan bahawa diri mereka sudah besar.

Malu jika diejek kawan-kawan kerana masih menghisap puting botol...hehe. Ini saya terapkan kepada anak saya yang kini berumur 6 tahun. Dia berhenti menghisap botol ketika berusia 4 tahun dan sekarang masih minum susu tapi guna cawan lah....

5. Melatih anak-anak supaya tidak memakai lampin pakai buang. Sebenarnya saya 'cut' susu anak-anak ini untuk melatih mereka supaya tidak kencing malam dan tidak memakai lampin pakai buang ketika tidur waktu malam.


Kalau dulu setiap kali nak tidurkan mereka tidak kira siang atau malam, saya sangat letih sebab nak memastikan yang mereka mesti pakai lampin pakai buang.  Tapi sekarang fokus saya hanya untuk anak nombor 2 sahaja. Itupun dia hanya pakai lampin pakai buang ketika hendak tidur malam sahaja. Kalau tidur siang, suruh saja dia buang air kecil dahulu sebelum tidur. Ini kerana waktu tidur siang tidaklah panjang seperti tidur pada waktu malam.



6. Latih anak-anak minum air masak. Anak-anak saya agak sukar pada mulanya untuk dibiasakan minum air masak. Tapi setelah diberitahu berulang-ulang kali khasiat minum air masak, barulah mereka dapat menerimanya. Jadi, takdelah asyik nak mintak minum susu je...

7. Saya berikan suplemen set kanak-kanak bijak kepada anak-anak saya. Meal Shake, Chewable Vita C dan Omega Guard adalah hadiah daripada saya buat mereka. Saya akan pastikan mereka mendapat makanan tambahan yang mencukupi supaya proses tumbesaran mereka berjalan dengan baik.




8. Jimat belanja untuk membeli puting botol susu. Mudah je sebenarnya untuk kita berjimat. Boleh tahan juga harga untuk beli 2 puting susu botol. Lagi pula, puting botol tu bukannya tahan lama. Ha...jimat ke jimat?


Walau apapun kaedah atau tips yang saya lakukan, saya tahu itulah bukanlah idea yang terbaik. Tapi sekurang-kurangnya saya dapat memudahkan urusan harian saya ketika mengendalikan ketiga-tiga buah hati saya yang comel ni.

Sekiranya anda mempunyai cadangan atau persoalan tentang isu ini, sila tinggalkan di ruangan komentar ya. Saya sangat mengalu-alukan pandangan daripada anda semua.

Sekian, terima kasih.

Salam sayang,

Azu Naurah
012 6705753
azunaurah@gmail.com

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Business Related about Shaklee

Oprah Dedicates Her To Shaklee

Shaklee US Tidak Sumbang Israel