Set Kesihatan Optimum Shaklee

Set Kesihatan Optimum Shaklee membantu anda untuk menjalankan tugas harian dengan lebih aktif dan berkualiti. Jagalah kesihatan anda hari ini untuk menjamin masa depan yang bahagia.

Set Menyusu Shaklee

Menyusukan bayi memang saat yang indah. Tanda kasih sayang ibu dan anak. Hinggakan Allah s.w.t ada menyebut tentang penyusuan badan di dalam al quran. Dapatkan set penyusuan lengkap Shaklee.

Set Kurus Shaklee

Set Slim Shaklee ini dihasilkan daripada vitamin semulajadi. Ibu-ibu menyusu juga boleh mengambil set kurus Shaklee ini. Produk Shaklee tidak memberi kesan buruk kepada bayi. Set kurus Shaklee bukan saja menolong menurunkan berat badan malah menambahkan susu badan.

Set Kesihatan Kanak - Kanak

Set kesihatan kanak-kanak membantu mendapatkan secukupnya khasiat vitamin dan mineral untuk kesihatan anak-anak, kita boleh memberikan supplement shaklee yang selamat kepada mereka.

Set Kecantikan & Rawatan Kulit

Set kecantikan kulit wajah yang berasaskan konsep kecantikan sempurna gabungan alam semulajadi dan sains. Set ini khas untuk menyelesaikan masalah pada wajah samada kulit normal atau bermasalah. Terbahagi kepada dua iaitu NutriWhite & Enfuselle.

Sunday 19 October 2014

Protein dan sumber-sumbernya

Assalamualaikum dan selamat sejahtera buat anda semua yang sudi berkunjung ke blog azunaurah ini. Rasa terpanggil untuk berkongsi ilmu dengan anda semua dipagi hari yang indah ini. Segala-galanya dipanjatkan kesyukuran kepada Allah s.w.t kerana memberi ruang dan peluang untuk kita semua bernafas dan menjadi khalifahNya di muka bumi ini.

Protein merupakan salah satu zat penting yang diperlukan untuk tubuh kita agar tetap sehat. Namun apakah sebenarnya pengertian dari protein? Protein merupakan kelompok dari makromolekul organik kompleks dimana didalamnya terkandung hidrogen, karbon, nitrogen, oksigen dan sulfur serta terdiri dari satu atau beberapa rantai asam amino.


Ini adalah komponen utama dari semua sel hidup yang mencakup banyak zat seperti hormon, enzim, serta antibodi yang dibutuhkan untuk fungsi organisme. Zat ini sangat penting karena digunakan untuk perbaikan jaringan dan pertumbuhan. Zat ini bisa diperoleh dari berbagai sumber makanan seperti telur, susu, ikan, daging, dan kekacang.

PENGERTIAN PROTEIN

Jika melihat dari pengertian protein, zat ini sebenarnya tidak dapat dihasilkan sendiri dari dalam tubuh manusia. Ianya harus diambil daripada sumber makanan. Keperluan sisanya dapat dibuat oleh hati apabila seluruh komponen kimia yang diperlukan sudah tersedia. Senyawa ini memiliki fungsi yang pelbagai untuk tubuh kita dan semua fungsi tersebut dibangunkan dari asid amino.


Fungsi
Fungsi utama sekaligus yang paling penting adalah untuk pemeliharaan dan pertumbuhan semua sel-sel di dalam tumbuh dan struktur tubuh seperti sel darah, otot, tulang, rambut, dan kulit. Selain itu, ia juga merupakan komponen utama dari enzim kerana asid amino tersebut membantu untuk membentuk berbagai-bagai reaksi kimia di dalam tubuh, termasuklah terjadinya proses pencernaan. Protein juga turut berperanan penting dalam penghasilan pelbagai hormon penting bagi tubuh seperti hormon tiroid, hormon insulin, hormon testosteron dan hormon estrogen.


Sewaktu kita makan makanan berprotein, maka perut akan mengeluarkan asid pencernaan yang membantu proses pemecahan struktur kimia. Seterusnya pencernaan berlangsung di usus kecil di mana sebagian besar pemecahan unsur senyawa protein terjadi di sini. Pada akhirnya, protein dikembalikan lagi ke struktur asid amino dasar sehingga boleh diserap oleh tubuh melalui usus dan diserap melalui aliran darah. Dari usus dan darah, asid amino mengalir ke hati yang mengatur penggunaan asid amino. Selain itu, asid amino kadang-kadang juga digunakan untuk mensintesis protein dalam hati dan biasanya dihantar ke bagian tubuh lain untuk digunakan.

Protein dalam makanan berasal dari dua jenis sumber yang berbeza, yaitu:

Protein Tumbuh-tumbuhan
Sumber utamanya adalah tumbuh-tumbuhan. Protein tumbuh-tumbuhan tidak mempunyai profil asid amino yang lengkap. Walaupun demikian ternyata ada salah satu sumber makanan yang mempunyai asid amino yang paling lengkap iaitu soya. Tetapi, soya protein sekalipun juga masih kekurangan asid amino esensial yang disebut methionine. Makanan yang kaya protein tumbuh-tumbuhan adalah kekacang dan bijirin.


Protein Haiwan
Sumbernya diperoleh daripada haiwan, di antaranya adalah susu, daging, dan telur. Protein haiwan mengandungi asid amino yang lengkap jika dibandingkan dengan tumbuh-tumbuhan sehingga dapat digunakan secara optimum untuk perkembangan tubuh manusia. Asid amino esensial tidak boleh dihasilkan oleh tubuh. Oleh sebab itu, asid amino ini hanya boleh didapati daripada makanan yang diambil.


Diet sihat minima harus mencakupi 2 hingga 3 sumber protein sehari. Protein haiwan biasanya mengandungi lemak tepu yang lebih tinggi dan pengambilannya mestilah secara terkawal. Jika Anda ingin mengambil sumber asid amino yang tidak mengandungi lemak, saya cadangkan anda ambil ayam panggang atau daging yang dibuang lemak dan kulitnya. Ermmm....sedapnya ayam dan daging panggang...letak kunyit dan garam pun dah sedap kan?..

Kekurangan protein dapat menyebabkan seseorang menderita penyakit kwashiorkor dan marasmus iaitu berkaitan masalah tumbesaran. Tetapi kelebihan zat ini juga dapat menyebabkan seseorang mengalami obesiti dan membebankan ginjal.

Untuk dapatkan sumber protein terbaik ESP (non-GMO) tanpa diubahsuai, saya amalkan ESP. Ia sangat berbeza sekiranya anda mengambil sumber protein soya GMO dan non GMO. Anda bagaimana?



Azu Naurah
0126705753

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Business Related about Shaklee

Oprah Dedicates Her To Shaklee

Shaklee US Tidak Sumbang Israel