Set Kesihatan Optimum Shaklee

Set Kesihatan Optimum Shaklee membantu anda untuk menjalankan tugas harian dengan lebih aktif dan berkualiti. Jagalah kesihatan anda hari ini untuk menjamin masa depan yang bahagia.

Set Menyusu Shaklee

Menyusukan bayi memang saat yang indah. Tanda kasih sayang ibu dan anak. Hinggakan Allah s.w.t ada menyebut tentang penyusuan badan di dalam al quran. Dapatkan set penyusuan lengkap Shaklee.

Set Kurus Shaklee

Set Slim Shaklee ini dihasilkan daripada vitamin semulajadi. Ibu-ibu menyusu juga boleh mengambil set kurus Shaklee ini. Produk Shaklee tidak memberi kesan buruk kepada bayi. Set kurus Shaklee bukan saja menolong menurunkan berat badan malah menambahkan susu badan.

Set Kesihatan Kanak - Kanak

Set kesihatan kanak-kanak membantu mendapatkan secukupnya khasiat vitamin dan mineral untuk kesihatan anak-anak, kita boleh memberikan supplement shaklee yang selamat kepada mereka.

Set Kecantikan & Rawatan Kulit

Set kecantikan kulit wajah yang berasaskan konsep kecantikan sempurna gabungan alam semulajadi dan sains. Set ini khas untuk menyelesaikan masalah pada wajah samada kulit normal atau bermasalah. Terbahagi kepada dua iaitu NutriWhite & Enfuselle.

Sunday 26 October 2014

Susu Makanan Pertama di Dunia

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada anda semua yang saya sangat hormati. Perkongsian saya untuk hari ini adalah berkenaan dengan SUSU.

Sungguh ajaib bukan jika difikirkan tentang proses pembentukan susu. Tiada kilang di dunia ini yang mempunyai teknologi canggih yang boleh memproses darah merah serta zat-zat makanan menjadi susu putih. Inilah kehebatan dan kekuasaan Allah s.w.t. Yang Maha Mencipta.

Daripada darah merah yang mengalir dalam pembuluh-pembuluh darah ibu bercampur dengan zat-zat makanan dari usus kemudian diproses di kilang yang amat kecil berupa kalenjar-kalejar di payudara ibu seterusnya berupaya menghasilkan satu nutrisi yang begitu hebat sekali.

Masya Allah, hebatnya kuasa Allah!
Teringat pula masa saya buat simpanan stok susu dulu. Sangat-sangat mengujakan apabila melihat susu yang banyak keluar....:)


Apabila lahirnya seseorang bayi ke dunia, dia mesti menyesuaikan tubuh badannya dengan alam kehidupan yang baru.

Semasa di dalam kandungan, segala perlindungan dan bekalan makanan telah diberikan oleh ibunya melalui rahim dan juga plasenta (uri). Namun apabila dilahirkan, semua perlindungan tersebut telah terputus dan ia memerlukan sesuatu sebagai ganti untuk perlindungan diri mereka. Maka selepas dilahirkan, tugas-tugas rahim dan plasenta sebenarnya telah diambil alih oleh makanan pertama yang mereka makan iaitu susu ibu.


Penggunaan selain daripada susu ibu sudah tentu tidak dapat memenuhi keperluan seseorang bayi kerana banyak kandungan susu ibu yang tidak terdapat dalam mana-mana nutrisi yang lain. Contoh yang paling mudah ialah antibodi, iaitu agen untuk melawan serangan kuman.

Ingat tak? Masa pergi klinik, misi selalu tanya sama ada anak kita diberi susu formula atau susu ibu?
Mula-mula saya tak perasan apa sebabnya. Tapi lama kelamaan, baru kusedar betapa PENTINGnya susu ibu.


Alhamdulillah ketiga-tiga orang anak saya diberikan susu ibu. Walau penat lelah untuk menggalas beg perah susu setiap hari ke tempat kerja, tapi dengan semangat untuk membesarkan mereka dengan sihat menjadikan saya seorang ibu yang kuat.

Perbezaan Susu Ibu dengan Nutrien Lain

Susu lembu biasanya digunakan sebagai tambahan atau ganti kepada susu ibu. Apabila kita membandingkannya dengan susu ibu, kita akan mengetahui kelebihan susu ibu secara jelas. Di sini saya berikan info kelebihan susu ibu berbanding susu lembu.

1. Antibodi

Susu ibu merupakan satu-satunya makanan yang mengandungi antibodi. Antibodi yang mengalir dalam susu ibu kepada bayi, menyediakan bayi dalam keadaan maksimum untuk melawan penyakit dan bakteria. Antibodi-antibodi ini terdapat dalam jumlah yang sangat banyak di dalam susu ibu terutamanya di dalam kolostrum yang dihasilkan selepas beberapa hari pertama kelahiran.

Perlindungan yang diberikan oleh antibodi sangat penting kerana jangkitan yang sedikit sahaja boleh menyebabkan kesan yang sangat serius kerana antibodi bayi sendiri masih belum mampu untuk melawan kuman-kuman yang berbahaya. Manfaat yang diterima bayi akan makin terserlah dari hari ke hari.


2. Kasein

Dalam susu lembu terdapat kandungan bahan yang disebut sebagai kasein yang tinggi. Kasein merupakan bahan yang dijumpai di dalam susu basi yang berketul. Bahan ini akan mengurai kepada partikel-partikel yang besar di dalam perut dan menyukarkan proses penghadaman. Ini adalah sebab kenapa susu lembu susah untuk dihadam menyebabkan ketidakselesaan kepada bayi kerana kembung perut dan sebagainya.

3. Kandungan Gula

Kandungan gula di dalam susu ibu juga berbeza berbanding susu lembu meskipun kedua-duanya mengandungi jenis gula yang sama iaitu gula laktosa. Namun, susu ibu mengandungi gula yang jauh lebih tinggi berbanding susu lembu iaitu sebanyak 7 gm/I berbanding 4.8gm/I dalam susu lembu. Ini sangat penting kerana badan bayi yang kecil hanya mempunyai simpanan gula yang sedikit sahaja.


4. Garam Mineral

Kandungan garam mineral juga berbeza antara kedua-dua susu tersebut. Susu lembu mengandungi kalsium dan fosforus yang tinggi, namun nisbahnya tidak stabil menyebabkan ia susah untuk dicerna dengan baik. Manakala kandungan fosforus yang tinggi boleh menghalang penyerapan kalsium dengan baik. Oleh itu, jika bayi diberi susu lembu tanpa diberi susu ibu sebaik sahaja dilahirkan, mereka terdedah kepada risiko-risiko yang besar kerana kekurangan kalsium.

5. Zat Besi

Susu ibu juga mengandungi zat besi yang tinggi, iaitu sebanyak 50%. Oleh kerana susu lembu mengandungi zat besi yang rendah, maka bayi akan lebih mudah menghidap penyakit anemia (kekurangan darah).

Manfaat tentang penyusuan selama dua tahun ini telah pun dinyatakan oleh al-Quran sejak 14 abad yang lepas.

Firman Allah s.w.t. yang bermaksud: "Dan kami perintahkan kepada manusia (berbuat baik) kepada kedua-dua orang ibu bapanya. Ibunya telah mengandungkannya  dalam keadaan lemah yang bertambah-tambah dan menyusukannya selama dua tahun. Bersyukurlah kepada-Ku dan kepada kedua-dua ibu bapamu. Hanya kepada-Kulah kamu kembali." ( Surah Luqman 31:14)

Begitu takjubnya ciptaan Allah buat hamba-Nya. Pentingnya ibu-ibu memikirkan cara untuk menyusukan anak-anak mereka sendiri daripada asyik berkeluh kesah disebabkan susu badan yang merudum.

Tak tergamak rasanya melihat bayi-bayi yang baru dilahirkan kemudian ibunya terus memberi susu formula. Jika kita benar-benar tekad dan berusaha bersungguh-sungguh, pasti ada jalan keluar untuk mengatasi masalah ibu-ibu yang susu mereka tidak selancar ibu-ibu bertuah yang lain. Yakinlah, kita pasti boleh!

Saya ingin membantu ibu-ibu di luar sana serta berkongsi tips dan kaedah bagi mendapatkan stok susu yang banyak untuk diberikan kepada si manja.

Set Menyusu Lengkap untuk anda dan simanja....







Hubungi,
Azu Naurah
012 6705753
azunaurah@gmail.com










No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Business Related about Shaklee

Oprah Dedicates Her To Shaklee

Shaklee US Tidak Sumbang Israel